Strona Główna

Myszy które zmuszono do biegania w kółku przez godziną dzienne, po zaledwie 45 dniach miały więcej neuronów w hipokampie - regionie mózgu odpowiedzialnym za pamięć - niż myszy z "siedzącym trybem życia"

U ludzi, w jednym z ostatnich badań wykonanych przez w National Institutes of Health (Link do materiałów). Naukowcy odkryli, że podczas ćwiczeń oporowych oraz ćwiczeń wymagających dużego wysiłku tlenowego poprawia się pamięć werbalna i przestrzenna.

Ponadto, nowe badania (LINK) wykazały, że osoby trenujące siłowo minimum dwa razy w tygodniu, po roku miały mniejszą degeneracja tkanki mózgowej - opisywaliśmy to w poprzednim artykule (LINK)

Ruch u ludzi i zwierząt zwiększa poziom białka BDNF (ang. brain-derived neurotrophic factor). To białko wydzielane przez neurony i należące do rodziny czynników wzrostu nerwów. W mózgu BDNF warunkuje funkcjonowanie neuronów siatkówki, cholinergicznych i dopaminergicznych. W
obwodowym układzie nerwowym wywiera wpływ na motoneurony i neurony czuciowe.

Aby dowiedzieć się więcej o tym, jak ćwiczenia wpływają na mózg, naukowcy z Irlandii (LINK) poprosili grupę NIE TRENUJĄCYCH studentów płci męskiej, aby wzięli udział w testach pamięci, a następnie poddali ich intensywnemu treningowi.

W pierwszej części badania mężczyźni obejrzeli zdjęcia twarzy i imiona obcych osób. Po przerwie próbowali przypomnieć sobie imiona, oglądając ponownie te same zdjęcia.
W kolejnej części badania połowa badanych jeździła na rowerze stacjonarnym, coraz intensywnie trenowała aerobowo (przez 30 min). Druga połowa badanych przez pół godziny nie robiła nic.
Następnie obie grupy przystąpiły ponownie to testu pamięci.

Wyniki osób trenujących ZNACZNIE się poprawiły o 20% podczas gdy w grupie która po prostu odpoczywała wyniki nieuległy zmianie.

Najważniejsze jednak były próbki krwi pobrane w trakcie treningu. Natychmiast po intensywnej aktywności osoby badane miały znacznie wyższe poziomy białka BDNF.

Mężczyźni odpoczywający nie wykazali zmian w poziomach BDNF.
Profesor Harvard Medical School i Ph.D, dr John J. Ratey, stwierdzili, że "bez ćwiczeń, nasze mózgi nie mogą przyjmować nowych informacji ani tworzyć nowych komórek".

Badania opublikowane w International Journal of Workplace Health Management potwierdzają te twierdzenia, które wykazują 23-procentowy wzrost wydajności w dni treningowe - dzięki większej ilości świeżego tlenu docierającego do mózgu, co poprawia ogólny poziom mózgu.

“pot jest jak WD-40 dla umysłu: smaruje zardzewiałe zawiasy w mózgu i sprawia, że myślenie staje się bardziej płynne. Ćwiczenia pozwalają umysłowi uzyskać dostęp do nowych pomysłów, dotąd schowanych w podświadomości” – mówi w „Psychology Today” Christopher Bergland, światowej
klasy triatlonista, trener i pisarz.

Zadzwoń. Napisz. Dowiedz się więcej. Gwarantujemy indywidualne podejście, zrozumienie i w pełni profesjonalną pomoc.

Kategoria: